רציונאל תוכנית העבודה בהפקה במגמות הקולנוע

 

לפניכם תרגילים מעשיים המותאמים לתוכנית הלימודים המעשית של שתי יחידות קולנוע

 מעשי. סדר הופעתם של התרגילים בנוי ע"פ הגיון של לימוד והכנה מעשית, אך הוא אינו

הכרחי. התרגילים מסווגים לתרגילי בימוי משחק, בימוי מצלמה, הפקה, צילום, עריכה, וכן

עיצוב פסקול, לקיחת סאונד כתיבת תסריט והפקה. מטרת המסמך הנ"ל לתת מסגרת כללית

ללימודי הקולנוע המעשי. אותה מסגרת שמכינה את התלמיד/ה בתיכון לקראת הפקת סרט

הגמר בכיתה י"ב. בין אם הלימודים המעשיים מתחילים בכיתה י' או בכיתה י"א יש להתייחס

 למסגרת זו בגמישות ולהשתמש  בתכנית עבודה זו על פי הרלוונטיות שלה למורה  ולכיתה

הספציפית.

 

התרגילים המוצעים לפניכם הם פרי עבודתם של מורים העובדים עם אוכלוסיות שונות

בתיכונים שונים ברחבי הארץ. התרגילים נבנו לאחר תרגול, שכתוב, עיבוד והתנסות בדרכים

שונות ומגוונות. מטרתם להביא את התלמידים בכיתות י' וי"א להכנה טובה יותר לקראת

הפקת סרטי הגמר שלהם בכיתה י"ב. כתיבת התוכנית נעשתה ע"י צוות של מורים שריכז

תרגילים שונים ממגוון בתי ספר.

 

התרגילים הם בגדר הצעה וניתן להתאים אותם לכל רמה ולכל תלמיד. כל מורה יוכל להוסיף

לו תוכן אישי, לשנותו ולהתאימו לרמה ולהעדפות המורה והתלמידים. התרגילים בנויים

במסגרת רחבה המאפשרת את עיצובם מחדש ע"י המורה המעשי שישתמש בהם. ישנם

מספר תרגילים חופפים שמטרתם דומה ומושגת בדרכים שונות. זאת על מנת לאפשר לכל

מורה לבחור את התרגיל המתאים למקרה הפרטי.

 

התוכנית המובאת לפניכם הינה מינימאלית בהתחשב במצוקת הציוד הקיימת ברב

המגמות. אי לכך נמצאו מספר פתרונות למצוקה זו. את שיעורי העריכה הראשונים מומלץ

לעשות בחדרי מחשב מפני שבכל מחשב עם מערכת הפעלה של  WINDOWS XP ישנה

תוכנת MAKER   MOVIE (שהיא המקבילה של מיקרוסופט לi-movie  של אפל).

באמצעות ה  MAKER   MOVIE  כל התלמידים יכולים לתרגל בכיתה ובבית במקביל ללא

מצוקת מחשבי עריכה וללא תפיסת מקומם של מחשבי העריכה של סרטי הגמר.

כדי לחלק את העומס על ציוד הצילום הבית ספרי ולאפשר ליצור קבוצות עבודה מוצעים תרגילי צילום

עם מצלמת סטילס, 

 

בהתאם לבית הספר ולשעות הניתנות למגמה ניתן להרחיב ולשכלל את התרגילים ולחזור

עליהם.  לכיתה י"ב מוצאים תרגילים כדי ליצור התמקצעות של התלמידים במקצועות

השונים. ניתן לתת תרגיל אחד גדול לכל הכיתה או תרגילים מקצועיים לתלמידים השונים,

בהתאם לתפיסת עולמו של המורה.

 

על מנת ללמד ולתרגל את מיומנויות ההפקה אנחנו מציעים ללוות את כל התרגילים בדפי

הפקה מותאמים. בתרגילים הראשונים יהיו אלו דפי דיווח על תובנות (רפלקציה) בתרגילים

מורכבים יותר יידרשו התלמידים להכין את ההפקה על פי הקריטריונים שנקבעו לגבי סרטי

הגמר. תרגילי צילום לדוגמה ילוו בתרשים ריצפה, רישום אפשרויות התאורה, בעיות סאונד,

צורך באישורים,  נגישות ללוקיישן וכו'.

 

אנו מקווים כי תוכנית זו תשרת אתכם נאמנה ומצפים לשמוע תגובות על התרגילים, הערות,

תרגילים נוספים, ועוד. אתם מוזמנים ליצור קשר עם כל אחד מחברי הצוות כדי לקבל מידע

נוסף או הבהרה בקשר לתרגיל שאינו ברור. נשמח לעמוד לרשותכם.

 

 

עדן צולי – מ"מ מפמ"ר קולנוע –

אריקה בן מרדכי – מדריכה ארצית לקולנוע מעשי     bmerika@gmail.com

אלדד בוגנים -

יונתן פריזם –


תרגילים בקולנוע מעשי

                                                                       

 

תרגילי עריכה בסיסיים

 

 

(אלדד בוגנים)

 

תרגיל עריכה בסיסי : הרכבת סיפור

השיעור יתקיים בחדר מחשבים עם תוכנת MOVIE MAKER  על מנת לאפשר לכל התלמידים

שימוש במחשב.

חומרי הגלם (כל החומרים צרובים על סידי ומועברים למחשב) : קטע מתוך סרט + שיר + C.U. של

הזמר/ת שר/ה.

על התלמידים להרכיב סיפור על בסיס חומרי הגלם הצרובים בסי.די.

מטרת התרגיל :

בנית קשר מורה תלמיד בשיעור מעשי ראשון,

הפחתת החרדה מעריכה ממוחשבת בעזרת תוכנת עריכה קלה ונגישה לכולם,

פיתוח מיומנות עריכה ברמה הטכנית,

הבנת הקשרים בעריכה,

בחינה והתבוננות ע"י צפייה ועריכת פריימים שצולמו באופן מקצועי.

משך התרגיל בכיתה – 3 שעות

 

תרגיל עריכה בסיסי (אפשרות אחרת) – בניית משפט מתוך טקסט נתון.

השיעור יתקיים בחדר מחשבים עם תוכנת MOVIE MAKER  על מנת לאפשר לכל התלמידים

שימוש במחשב.

חומרי הגלם (כל החומרים צרובים על סידי ומועברים למחשב) : צילום פני תלמיד הקורא פיסקה.

התלמידים צריכים לבנות משפט חדש המורכב ממילים שנאמרו בסדר אחר ע"י התלמיד המצולם.

מטרת התרגיל:

בנית קשר מורה תלמיד בשיעור מעשי ראשו,

הפחתת החרדה מעריכה ממוחשבת ע"י תוכנת עריכה קלה ונגישה לכולם,

פיתוח מיומנות עריכה ברמה הטכנית,

הבנת הקשרים בעריכה,

הכרה בכוחה של העריכה לשנות הקשרים ומשמעויות.                   

משך התרגיל בכיתה – 3 שעות

 

 

תרגילי צילום ועריכה משולבים על פי  עקרונות העריכה אנליטית

[1]

 

(אלדד בוגנים ויונתן פריזם)

 

 

תרגילי צילום:

סרט מעקב מעקב אחרי אדם:                        

בצילום צריכים להיות: בין חמישה לעשרה שוטים

שוט אחד ובו שלוש תנועות מצלמה מנומקות

שוט שינוי פוקוס בין קדמת הפריים לאחורי הפריים

שוט P.O.V. 

שוט סטטי

מטרת התרגיל :

פיתוח מיומנויות צילום (תנועות מצלמה, זוויות, שינוי פוקוס). ראייה קולנועית של הפריים דרך עדשת

המצלמה, התנסות בצילום לקראת עריכתו.

משך התרגיל בכיתה – 3 שעות

תרגילי עריכה:

עריכה של סרט מעקב בכיתת המחשבים על תוכנת הMOVIE MAKER

חיבור של עשרת השוטים לסיפור עם התחלה אמצע וסוף

על התלמידים לבחור מוזיקה ולהוסיף אותה לסצנת המעקב.

התלמידים מתבקשים לשים לאותו קטע שלושה קטעים מוזיקליים שונים: מתח, קומדיה, אירוניה או

רומנטיקה.

יש להגיש בסוף העריכה דף הגנה על סגנון העריכה.

מטרת התרגיל:

להתנסות בעריכת קטע מצולם ומפורק שנבנה בעריכה ע"י התלמידים.

דף ההגנה משמש למיקוד התלמידים בתרגיל ובונה את הבסיס לתיעוד כתוב של מטרות העבודה.

 

משך התרגיל בכיתה – 3 שעות

 

תרגילי צילום

 

תרגיל הפתעה

צילום סטילס של חפץ מ 10  זוויות צילום שונות.

שמונת הפריימים הראשונים אינם צריכים לרמז על החפץ.

שני הפרימיים האחרונים מראים את החפץ מזוויות המאפשרת להבין את מהותו.

מטרת התרגיל

להמחיש את יכולתה של המצלמה ליצור משמעות אחרת בעזרת שימוש בזוויות. 

משך התרגיל בכיתה – עשיית התרגיל היא שיעורי בית הצפייה לוקחת מספר שעות  כביקורת

עבודות.

 

 תרגיל שינוי צמצם- לילה אמריקאי

.

צילום חוץ ושינוי צמצם תוך כדי צילום.

צילום נוסף מחולק לשניים בשני סטופים שונים חוץ יום בתחושת לילה.

לדוגמא:  בסרט "תעביר את זה הלאה" – האנט נכנסת לתוך הקזינו בלאס וגאס מאור היום המדברי

בשוט אחד שדרש שינוי צמצם תוך כדי צילום  השוט

 

מטרת התרגיל

הכרה טכנית של הצמצם ופעולתו ופילטר ה      N.D. (אם יש במצלמה פילטר ND)

 

משך התרגיל כדקה אבל יש לקחת בחשבון את מספר המצלמות ומספר התלמידים בכיתה.

 

 

תאורה קלאסית + טמפרטורת צבע + ג'לטינים +

 

פורטרט עצמי - ארבע העונות

צילום של דמות ויצירת אווירה של בוקר וצהריים חורף ובוקר וצהריים קיץ, באמצעות הפנסים

והג'לטינים. התלמידים מקבלים את הגלויה מראש וצריכים לשחזר את צבעי התאורה בה בחדר

חשוך לחלוטין רק עם הציוד של המגמה.

 

 

מטרת התרגיל:

התנסות בהקמת סט תאורה ויצירת אווירות שונות באמצעותה. 

משך התרגיל – 3 שעות

 

תרגיל זיהוי מקום, אדם או חפץ באמצעות אפקט של תאורה

צילום של אדם, או חפץ בעזרת תאורה מעוותת, כך שהחפץ נראה בהקשר שונה מהסטנדרט הרגיל.

מטרת התרגיל

להתנסות ביצירת אפקטים של תאורה.

משך התרגיל – שיעורי בית, ניתן להראות את התרגילים בשיעור. 

 

 

עריכה סינטטית

 

תרגיל פוטיומקין

הכנת שלוש מצגות שונות המכילות עשר שקופיות בהם יש התייחסות ליחסי: גדלי פריים, תאורה,

קומפוזיציה. התמונות נלקחו מתוך סצנת המדרגות בסרט "אוניית הקרב פוטיומקין".

 

1.                  מונטאז' של גדלי פריימים: לדוגמא ליצור ניגוד בין קלוז-אפ ללונג-שוט.

2.                  מונטאז' של אור וצל, בהיר וכהה: שוט בהיר שבא אחרי שוט כהה.

3.                  מונטאז' של קווים דמיוניים: שוט שהקווים הדמיוניים בו אלכסוניים מול שוט שהקווים
           הדמיוניים בו הם אנכיים, שוט שהקווים הדמיוניים בו הם גליים מול שוט שהקווים הדמיוניים 
          בו הם אופקיים.

 

 

מטרת התרגיל :

הבנת אופן השימוש בעריכה לא לינארית. דרך החיבור בין שוטים / פרימיים שונים התלמיד מפנים

את מטרת העריכה וכוחה ביצירת יחסים בין שוטים / פרימיים.

משך התרגיל – שיעורי בית.  ניתן לעבוד עליו בכיתה במשך 3 שעות                    

 

 

 

המשכיות

 

תרגיל הדגמת חשיבות ההמשכיות

עריכת חומרי גלם מוכנים שבהם יש שוטים רבים עם טעויות המשכיות. על התלמיד לערוך את

השוטים לבחירתו לסצנה של דקה. עליו להגיש דף הגנה מדוע בחר בשוטים אלו ומה הייתה הסיבה

לחיתוך בפריים שבחר.

מטרת התרגיל

הבנת חשיבות (או חוסר החשיבות) של שמירת  ההמשכיות בקביעת חיבור או משך השוט. 

משך התרגיל 3 שעות.

 

 

מיזנסצנה

(ע"פ חיים כלב: מבע קולנועי, אופטימוס 1996)

תרגיל מיזנסצנה

יש להראות לתלמידים דוגמאות מתוך סרטים. ניתן להקרין את סצנת מכירת הילד קיין מתוך הסרט

האזרח קיין להדגמת הפריסה לעומק המרחב, להדגמת קיטוע המרחב ניתן להקרין  מתוך כל סרט

שבן סצנה ערוכה על פי עקרונות העריכה האנליטית,  קומפוזיציה בתנועה ניתן להדגים דרך

ONESHOT עם תנועת מצלמה (השחקן, החבל, מגע של רשע, החברה הטובים עיני נחש)

התלמידים מתחלקים לשלוש קבוצות. עליהם לצלם שלוש גרסאות לסצנה נתונה מראש.

על הקבוצות לצלם את הסיטואציה בשלשות האופנים הבאים:

  1. מיזנסצנה  תוך כדי תנועת מצלמה – ONESHOT  של הסצנה כאשר המצלמה נעה. 
  2. מיזנסצנה ע"פ פריסה לעומק המרחב –שוט אחד עם עומק שדה (DEEP FOCUS) הדמויות נעות במרחב בין קדמת הפריים לאחורי הפריים.
  3. מיזנסצנה ע"פ קיטוע מרחב –  המצלמה סטטית. בניית הסצנה ע"פ REACTION SHOT,  
  4. MASTER SHOT   יש להשתמש במדיום שוט, קלוז אפ, ולונג שוט. 

 

 

מטרת התרגיל :

התנסות בהעמדת שחקנים ועבודת מצלמה במקביל.

פיתוח יכולת בחירה של אופן העבודה המתאים ביותר לאמירה של הסצנה, צרכי הסצנה ויכולות

ההפקה.

התנסות במיזנסצנה תוך כדי תנועה, למידת חסרונות הקומפוזיציה בתנועה ( מבחינה לוגיסטית

דורשת הפעלה מסובכת ומסורבלת שלא תמיד מצליחה ולא ניתן לתקן זאת) לעומת היתרונות של

מתן ביטוי  ספציפי לסצנה והדגמת שליטה טכנית גבוהה עם יצירתיות קולנועית.  

למידת יתרונות המיזנסצנה על פי קיטוע המרחב (שליטה בקצב האירועים, שליטה במרחב מבחינה

לוגיסטית ותיקוני עריכה לאחר מכן)

למידת מאפייני המיזנסצנה ע"פי פריסה לעומק המרחב חסרונותיו ויתרונותיו. (חסרונות:  פחות

שליטה על המשחק הקצב והעריכה, קשה לתפעל ומסורבל. יתרונות: ביטוי מתח בין קצוות הפריים

השונים, ובניית קומפוזיציה בעלת עומק מרשים).

משך התרגיל – 3 שעות.

 

 

                                                            תרגיל מסכם ראשון  

 

תרגיל קפה – סיכום סמסטר

(פיתוח של אלדד בוגנים לתרגיל מקורי של מאיר חסון)

על התלמידים לצלם סצנת הכנת קפה ולערוך את הסצנה בשני קבצים שונים.

1.      קובץ אחד יכיל את הסצנה ערוכה בסגנון אנליטי.  (ע"פ ד.וו.גריפית').

2.      הקובץ השני יכיל את הסצנה ערוכה בסגנון סינתטי (ע"פ סרגיי איזנשטיין).

אורך כל קובץ 3.5 דקות לכל היותר.

 

חובה לכלול בתרגיל (בעריכה האנליטית)

1.      קלוז אפ אחד לפחות

  1. cheat cut אחד לפחות
  2. match cut  אחד לפחות
  3. שוט מכונן אחד לפחות
  4. cut on action אחד לפחות
  5. לא לעבור על חוק  º180 ולא על חוק º30.

 

חובה לכלול בתרגיל (בעריכה הסינתטית)

7.      קלוז-אפ בזמן (הצגת הפעולה מזוויות רבות וחופפות. לדוגמא פגיעת הכדור בבטן האשה

 בסצנת המדרגות באודסה בסרטו של איינזשטיין). שם נוסף לטכניקה זו היא עריכה

 חופפת

8.      פרוגרסיב מונטאז' (השוט העוקב קצר (או ארוך)  ביחידה הקבועה מן השוט הקודם. לדוגמא

שוט באורך של  3 שניות יתחלף בשוט באורך של  2 שניות ואחריו שוט באורך של

 שנייה וחצי  (או ההפך).  היצ'קוק השתמש בפרוגרסיב מונטאז' בסצנת המקלחת

 בפסיכו.

9.      מוסיקה

 

 

יש להגדיר בעזרת התאורה את הזמן ביום: בוקר, צהריים, שקיעה, לילה ואת עונת השנה: קיץ

או חורף.

על התלמידים להכין תיק הפקה אשר יכלול:

תסריט,  דו"ח סיור לוקיישן,  דו"ח צילומים,  תסריט עריכה לשתי הגרסאות ,

מסקנות/תובנות השותפים לצוות ההפקה על עבודתם

מטרת התרגיל :

התנסות ראשונית בהפקה כוללת: בניית תסריט, צילום, תאורה, סגנון עריכה והפקה.

התלמידים יכירו את שלבי ההפקה השונים, יתנסו בציוות  לתפקידים בין חברי הקבוצה.

התרגיל מכוון להרגיל את התלמידים לעבודת צוות ולהפקת פרויקט בשלבים. 

משך התרגיל שלושה שבועות (שבוע ראשון הגשת תסריט, שבוע שני צילומים כאשר הצילומים

עצמם צריכים לקחת אחה"צ אחד, שבוע שלישי עריכה)

תרגילי  תסריט

 

גזרי עיתון

גוזרים מעיתון שורות מתוך מאמר או כתבה ומערבבים בשקית, סלסלה, או כל כלי כיבול.

כל קבוצה או יחיד (לבחירת המורה) בוחר שלושה גזרי עיתון – כלומר שלוש שורות שאין ביניהן קשר

ברור לפעמים הקשר סתום. על הקבוצה או התלמיד למצוא קישור ולכתוב סיפור בעשר שורות כאשר

השורות שקיבל מהעיתון משולבות בתוכו בסדר שהוא רוצה.

מטרת התרגיל

לפתוח את התלמיד להקשרים חדשים ולסייע במציאת רעיונות לסיפור ע"י עבודה כביכול טכנית של

קישור המשלבת את תכניו הפנימיים של התלמיד בצורה לא מודעת.

משך התרגיל שעה אחת – ניתן לתת את כתיבת הסיפור כשיעורי בית  אולם תלמיד ש"נתקע" ולא

יכול לכתוב גם אחרי שעה הוא כנראה גם בבית לא יוכל לכתוב, לכן התרגיל טוב לתלמידים

ש"זורמים".

 

 

תרגיל סיפור בהמשכים

התלמידים מתחלקים לקבוצות של חמישה. כל קבוצה מקבלת משפט פתיחה ומשם מתחיל סבב

כשכל חבר בקבוצה צריך להמשיך את הסיפור מהמקום שחברו הפסיק עד לסיום הסיפור יתכנו מספר

סבבים. סיפור הטלאים נוצר משלל רעיונות של חברי הקבוצה. לאחר הסבב צריך לכתוב ולעבד את

הנאמר לסיפור שלם יותר.

מטרת התרגיל :

לפתח את הדמיון ולשלב בין הרעיונות של  התלמידים בקבוצה. בצורה זו ניתן ליצור סיפור בעל

הקשר ייחודי אל  חברי הקבוצה.

משך התרגיל עשרים דקות עד חצי שעה.

 

 

תרגיל שרבוט

התלמידים מקבלים דף נייר ריק וכלי כתיבה. על התלמידים לשים את היד עם העט מעל הדף ולהביט

בתקרה  ובמשך כשלושים שניות  לצייר קו מתפתל על הדף מבלי לדאוג  שהקו יחרוג מגבולות הדף.

לאחר מכן יש להסתכל היטב בשרבוט שנוצר ולנסות למצוא שם דמות. על התלמידים לחזק את קווי

המתאר של הדמות ולהבליט אותה מהשרבוט. בסוף התרגיל התלמידים צריכים  לכתוב ארבע שורות

על אותה דמות שנוצרה מהבלטת קווי המתאר.

מטרת התרגיל :

לשחרר את העכבות של התלמידים ולתת להם לזרום עם הדמיון ביצירת דמות, כך שאחת מהדמויות

תקבל חיים וממנה יצאו לכתיבת תסריט.

משך התרגיל בין רבע שעה לעשרים דקות.

 

תרגיל פריימים קולנועיים

כל תלמיד מקבל פריים מתוך סרט או תמונה ועליו לתאר את הסיטואציה שבה, לשער את הסיטואציה

שקדמה לה ואת האופן שבה  תיפתר הבעיה המוצגת. מומלץ להביא פריימים שבהם יש קונפליקט

ברור, אך לא מסרטים מוכרים שישפיעו על הכתיבה של התלמידים. ניתן להביא תמונות מעיתון או

מכל מגזין.

מטרת התרגיל :

כתיבת סיפור שלתלמידים נראה מובן מאליו מכיוון שהוא מופיע מולם בתמונה. לתלמידים בעלי

קשיים רבים במציאת רעיון זהו תרגיל מאוד יעיל.

משך התרגיל רבע שעה.

 

 

רעיון לסרט (סינופסיס)

כתיבת הרעיון המרכזי של הסרט, עלילת הסרט במספר שורות, ומה הקשר האישי שלך לסרט?

מטרת התרגיל :

מציאת רעיון והקשר אישי להפקה עתידית.

משך התרגיל הוא שלוש שעות בסדנת כתיבה בכיתה.

 

 

הגשת דף עמדה (סינופסיס מורחב)

על כל תלמיד להגיש דף סינופסיס בין עשר שורות לחצי עמוד שבו עליו לענות על השאלות הבאות:

מהו הז'אנר ?                 - רק שם הז'אנר.

כמה זמן נמשך הסרט ?  - מספר דקות משוער.

על מה הסיפור ?                        - העלילה בשתי שורות.

מיהן הדמויות הראשיות ?           כל דמות ראשית שורה.

היכן מתרחש הסרט ?     - שמות לוקיישנים עיקריים בלבד.

מהו הסגנון החזותי ?      - פירוט הסגנון (צילום, תאורה, ארט, משחק) על פני שתי שורות.

מהו המסר של הסרט ?   - המסר שאותו אני רוצה להעביר בשתי שורות.

מטרת התרגיל :

הכרות עם פורמט הסינופסיס וכיצד לכתוב אות ע"פ הכללים להגשת פרויקט.

משך התרגיל – ש.ב. כדי שהתלמידים יוכלו להתרכז בבית ולא בכיתה ששם עלולה להיות בעיה

בכתיבה יצירתית.

 

 

 

תרגיל בניית סיפור סביב דמות.

התלמיד/ה בוחר/ת דמות משנה שטוחה מתוך סרט או תוכנית טלוויזיה. יש להגיש תקציר של סיפור

סביב אותה דמות. הסיפור צריך להיות עמוד אחד מודפס.

מטרת התרגיל :

ליצור סיפור סביב דמות. בניית רקע, עבר, בריאת עולם לדמות קיימת עם מאפיינים מוכרים. ודרך

עבודה זו יצירת חומר לפיתוח תסריט עתידי. 

משך התרגיל – שיעורי בית

 

 

 

SOUND

תרגיל סאונד 

על התלמידים  לצאת עם ציוד ראשוני כמו  טייפ, מינידיסק, אם.פי. 3 או 4 עם יכולת הקלטה, או

אפילו טלפון סלולרי עם יכולת הקלטה ולהקליט את הרעשים הבאים:

אוטובוס עוצר בתחנה בכביש סוען.

ילד בוכה.

כלב נובח.

טיפת מים נוזלת מכיור.

דלת פלדלת נפתחת. דלת עץ רגילה נטרקת. דלת מקלט נפתחת.

חלון נפתח. תריסים נפתחים. חלון נסגר.

צעדים של נעלי עקב, צעדי ריצה של נעלי ספורט, עליה במדרגות של נעלי הרים.

 

מטרת התרגיל :

התמקצעות של התלמיד ביכולות לקיחת הסאונד וחשיבה מקצועית על תהליך לקיחת הסאונד

הצילומים לקראת הפקת הסיום של י"ב.

משך התרגיל – שלוש שעות בערך.

 

 

 

,תרגיל של חיפוש ספונסרים

 

תרגיל  בהפקה  - בסוף י"א (התנסות זו של כיתה י"א חייבת להתחשב במעורבותם של תלמידי י"ב

בהפקת ערב הגמר)

על תלמידי י"א להשיג ספונסרים לערב סיום המגמה של תלמידי י"ב בסכום של 100 ₪ תמורת

קרדיט ב"תודות" בסוף הערב. בתוך כך חלק מהתלמידים יכולים ליטול חלק בהפקת האירוע עצמו

כמו: תיאום עם הנהלת ביה"ס, השגת המכשור לערב, כתיבת הנחיה ומציאת מנחים, ארגון הזמנות,

ארגון האולם, רשימת מוזמנים, וכו'...

 

מטרת התרגיל :

הזדמנות לכיתה י"א להתנסות בהפקה לפני כיתה י"ב ולמידה של מקצוע ההפקה במסגרת מגוננת

של אירוע סיום י"ב בנוסף לסיוע שמקבלים מורי המגמה בהפקת האירוע.

משך התרגיל – הזמן הדרוש להפקת אירוע בסדר גודל כזה שהוא בין חודש וחצי וחודש.

 

 

 

תרגיל מסכם שני

 

 

תרגיל סצנה  - תרגיל  מחצית שנייה  בכיתה י"א

התרגיל משתמש בתסריטים נבחרים מתוך יצירות התלמידים. כל קבוצה של ארבעה תלמידים

(מפיק,במאי,צלם,עורך) יבחרו סצנה אחת: סצנה בלוקיישן פנים עם תאורה, שימוש בסאונד, דיאלוג של

מינימום שני שחקנים.

מטרת התרגיל :

התנסות רצינית בהפקה לקראת הפקת הגמר של י"ב. כל אחד מתמקצע ורואה תוך כדי עבודה האם

זהו צוות שירצה לעבוד עמו ? האם התפקיד מתאים לו אישית ? (המלצה: להפוך סרט זה למתכונת

כדי לתת רצינות לעשייה ולהפוך רגיל זה למנוף עשייה לסרט גמר לכיתה י"ב)

משך התרגיל כל המחצית שנייה בכיתה י"א - מומלץ לסיים את העבודה על תסריט לפני פסח

(חודש וחצי) מומלץ יום צילומים אחד ושתי משמרות עריכה. לעבודה של טרום הפקה יש להקדיש

שבועיים מסיום חופשת הפסח.  

 

 

 

תרגילים  בקולנוע מעשי עבור  כיתה י"ב

 

תרגילים אלה מיועדים לאימון וחזרה על המיומנויות שנלמדו - ברמת מורכבות גבוהה יותר - 

לקראת הפקות סרטי הגמר.  על המורים להפקה לבחור שלושה עד ארבעה תרגילים בהתאם

לצרכים ולאפשרויות של קבוצות הלימוד.

 

תרגיל בהפקת  סצנת דיאלוג בחנות

[2] 

(מיקוד הפקה)
על התלמידים  לצלם סצנת דיאלוג בחנות בעיר מגוריהם. הסצנה תצולם ללא פנסים אך עם

חצובה. התלמידים יתנסו בקבלת אישור לצילום, בתיאום עם שחקנים וכו'.
שלושה תלמידים: מפיק/ה בימאי/ת, צלם/ת

התלמידים מקבלים דף אחד עם דיאלוג בין שתי דמויות.

על התלמידים להגיש דף סיכום סיור לוקיישן שנערך באותו אתר צילומים ובאותה השעה המיועדת

לצילומים.

על הצלם/ת להגיש תסריט צילומים או סטורי בורד יחד עם ה FLOOR PLAN אשר יכלול התייחסות

גם אל מקורות האור והחשמל  והתייחסות אל  אפשרויות הקלטת הקול.

על הבמאי/ת להגיש בחירה אומנותית של סגנון הבימוי, תכנית עבודה עם השחקנים ועם הצלמ/ת.

על המפיק/ה להגיש אישורי השתתפות, תיאום עם השחקנים,  אישורי כניסה וצילומים בלוקיישן,

התייחסות לנגישות אל המקום ואפשרויות הסעה ודאגה למזון לצוות וברייקדאון.

בסוף התרגיל על כל אחד להגיש דף הגנה על עבודתו ובחירותיו האומנותיות בצילומים.

בדף ייכלל, פתרון בעיות בסט כמו: זוויות צילום, חשמל, מטרידנים, סאונד.

מטרת התרגיל :

התמקצעות של כל תלמיד ביכולות הצילום, ההפקה, הבימוי, וחשיבה מקצועית על תהליך יצירת סרט

לקראת הפקת הסיום של י"ב.

משך התרגיל סיור לוקיישן לוקח יום, הצילומים הם יום אחד, והעריכה צריכה שתי משמרות.

 

 

 

תרגיל  עריכת הדיאלוג שצולם בחנות (מיקוד עריכה)

עריכת הדיאלוג המצולם פעם בסגנון דרמטי (איטי יותר),  ופעם בסגנון קומי (מהיר יותר).  יש לבחור

מוסיקה  שתלווה את הסצנה בשתי הגרסאות.
על העורך/ת להגיש דף תסריט עריכה או תכנון סגנון עריכה.

בסוף העריכה יגישו הבמאי/ת והעורך/ת דף הגנה על העריכה הסופית.

מטרת התרגיל :

פיתוח מיומנות בהתאמת סגנונות עריכה לז'אנר הנבחר.

 

 

תרגיל מתקדם בצילום

על התלמיד לצלם בשוט אחד תנועה של שחקן או אובייקט. על הצלם להתחיל את הצילום כאשר

המצלמה סטטית על חצובה, לעבור לתנועת מצלמה שהוא בוחר כתנועה המסייעת ביותר להעברת

הרגש אותו הוא רוצה, ולסיים את הצילום של השוט בעצירת תנועת המצלמה וצילום סטטי של סוף

תנועת האובייקט. 

מטרת התרגיל :

התמקצעות של התלמיד ביכולות הצילום ההפקה והבימוי  וחשיבה מקצועית על תהליך בניית

הצילומים לקראת הפקת הסיום של י"ב.

משך התרגיל – שיעורי בית שלוקחים מספר שעות.

 

 

תרגילים מתקדמים בבניית תאורה (מיקוד צילום)

צילום שלושה סטים של זוג שוטים (סך הכל שישה שוטים)

C.U. של אדם יושב מול הטלוויזיה – התאורה צריכה לתת תחושה של טלוויזיה מרצדת בלי טלוויזיה.

צילום של הטלוויזיה כאשר פניו של הדמות משתקפים בטלוויזיה. (הדמות צריכה להיות מוארת יותר)

מטרת התרגיל :

התמודדות עם קיק של טלוויזיה ויצירת השתקפות של דמות בזכוכית.

צילום של אדם הולך ברחוב.

צילום בתוך מכונית העוקבת אחרי הדמות.

L.S. של דמות יוצא מהבית בזריחה.

M.S. O.T.S. (מעבר לכתף) של דמות המביטה בו בחלון

מטרת התרגיל :

התמודדות של צילום חוץ לילה וצילום בתוך מכונית בלילה.

התמודדות עם בניית זריחה ופנים מול חוץ בשוט אחד ביום שימוש בn.d.  או תאורה חזקה בחדר

מול החוץ והשמש.

מטרת התרגיל היא התמקצעות של התלמיד ביכולות בניית התאורה וחשיבה מקצועית על תהליך

עיצוב התאורה לקראת הפקת הסיום של י"ב.

משך התרגילים – שיעורי בית שלוקחים מספר שעות.

 

 

תרגיל תאורה ז'אנרית (מיקוד צילום)

 

על כל קבוצת הפקה לצלם סצנת דיאלוג בכיתה פעמיים:
אחת בתאורה קומית (צבעיים רוויים, אור חזק, יחס נמוך בין אור לצל)
השנייה בתארה דרמטית (צבעים דהויים, אור נמוך, יחס גבוה בין אור לצל).
בנוסף עליהם לצלם את הסצינה מ- 5 זויות:
1 – טו-שוט מאסטר (לונג שוט)
2.
OS – טו-שוט  (מדיום שוט) מימין.
3.
OS – טו-שוט  (מדיום שוט) משמאל – reverse angle
4
. CU דמות אחת
5.
CU דמות שנייה
מטרת התרגיל :

התמקצעות של התלמיד ביכולות בניית התאורה וחשיבה מקצועית על תהליך עיצוב התאורה לקראת

הפקת הסיום של י"ב.

משך התרגיל – שיעורי בית שלוקחים מספר שעות.

 

 

תרגיל בהקלטת קול  (מיקוד סאונד)

 

 

על התלמיד לצאת עם מיקרופון ומצלמה[3]  ולהקליט את הרעשים הבאים:

אוטובוס עוצר בתחנה בכביש סואן.

ילד בוכה.

כלב נובח.

טיפת מים נוזלת מכיור.

דלת פלדלת נפתחת. דלת עץ רגילה נטרקת. דלת מקלט נפתחת.

חלון נפתח. תריסים נפתחים. חלון נסגר.

צעדים של נעלי עקב, צעדי ריצה של נעלי ספורט, עליה במדרגות של נעלי הרים.

מטרת התרגיל :

התמקצעות של התלמיד/ה ביכולות הקלטת קול וחשיבה מקצועית על תהליך ההקלטה בצילומים

לקראת הפקת הסיום של י"ב.

משך התרגיל – שלוש שעות בערך.

 

 

 

תרגיל עבודת סאונד (מיקוד – סאונד)

 

קבוצה של שלושה תלמידים מקבלת קטע דיאלוג מסרט – ללא ערוץ הסאונד. עליהם לבנות את ערוצי

הסאונד בדרך הבאה:
להקליט את הדיאלוג המתאים (לא צריך לסנכרן – אפשר גם להמציא דיאלוג)
ROOM TONE
אפקטים קוליים
מוסיקה
הערות: כדאי שההקלטות הסאונד ייעשו במיקרופון ובמצלמה שישמשו אותם בהפקות הגמר – כך

התרגיל גם משמש לתרגול השימוש במצלמה ובמיקרופון.
מטרת התרגיל :

התמקצעות של התלמיד ביכולות לקיחת הסאונד וחשיבה מקצועית על תהליך לקיחת הסאונד

בצילומים לקראת הפקת הסיום של י"ב.

משך התרגיל – שלוש שעות בערך.

 

 

תרגיל אינפורמציה בדיאלוג (מיקוד – תסריט)

 

על התלמיד לכתוב דיאלוג בין דמות – אדם לבין בעל קאנטרי קלאב.

אדם בן 17.5 מנסה להתקבל כמציל באותו קאנטרי.

בדיאלוג זה צריך הקהל לקבל את המידע הבא:

השנה היא 2004.

העונה היא סתיו.

אדם נפרד מחברתו לפני שבוע.

חברתו התאהבה בחבר הכי טוב שלו.

לאדם יש כלב.

אדם טוב במתמטיקה, אך גרוע באנגלית.

אדם אוהב לאכול בראוניס אבל שונא קוקה קולה.

המידע צריך להופיע בדיאלוג באופן עקיף.

מטרת התרגיל :

מיומנות ביצירת סצנה אינפורמטיבית שאינה מורגשת ככזו. כתיבה זו היא קשה ונדרשת עבודה רבה.

משך התרגיל –תרגיל לשיעורי בית כשיש לקחת בחשבון  שבוע של עבודה בבית.

 

 

 

תרגיל דיאלוג (מיקוד – תסריט)

 

על התלמידים לכתוב דיאלוג בין ארבע דמויות המשחקות פוקר:

יובל – בן 40 גרוש, מהמר כפייתי, מרושש, מארגן משחקים במרתף הבית של הוריו.

הייתה לו מסעדה אך הוא פשט רגל, יש לו רעיון לפתוח ספריית וידאו של סרטי אימה.  

נחמה – בת 60 אלמנה, ארכיאולוגית של תקופת בית שני, בעלת כסף רב מבעלה, פעם בשבוע היא

מתפנה ובאה לשחק. שחקנית מצטיינת, היא אף פעם לא לוקחת מיובל כסף.

שירלי – בת 21 חיילת משוחררת, נפרדה מחבר שלה ומחפשת חבר, לא מכירה את המשחק ומנסה

פעם ראשונה לשחק כי היא צריכה כסף לנסוע לת"א לדייט שיש לה הערב.

דני – בן 25 סטודנט לפילוסופיה, מגיע פעם שלישית למשחק, הוא הביא את שירלי איתו, הוא מכיר

אותה כי היא חברה של אחותו והוא מנסה להתחיל איתה אך הוא מתבייש.

הסצנה מתחילה בכניסת השחקנים למרתף של יובל ומסתיימת ביציאתם של דני ונחמה.

הדיאלוג צריך להכיל ניב שונה ושפה שונה לכל דמות בהתאם לסגנונה. יש להכניס את המידע על

הדמויות בתוך הדיאלוג.

הדיאלוג יהיה כתוב ע"פ הפורמט של כתיבת תסריט  ולא יהיה ארוך יותר משלושה עמודי תסריט.

 

מטרת התרגיל :

לשפר מיומנויות בכתיבת שפה של דמויות מבחינת הניב המדובר ובכתיבת מחוות גופניות וקשר בין

אישי בין כל הדמויות לבין עצמן.

משך התרגיל – מכיוון שהכתיבה דורשת זמן ושקט עדיף לתת אותה כשיעורי בית או כמטלה

להגשה. ניתן לכתוב את העבודה תוך שבוע.  

 

 

תרגיל כתיבת דיאלוג מדובר (מיקוד – תסריט)

 

על התלמידים לכתוב דיאלוג ששמעו ברחוב בשפה המדוברת, ללא אפיון הדמויות. (בלי מין, גיל, או

אפיון חיצוני). בכיתה יחליפו ביניהם התלמידים את הדיאלוגים הכתובים ויכתבו אפיון דמויות   על פי

הטקסט.

מטרת התרגיל :

שמיעה של דיאלוג מדובר והעברתו לטקסט כתוב. אפיון דמויות לפי טקסט כתוב. אפשרות של יצירת

התחלת טקסט או סיטואציה לסרט עתידי.

משך התרגיל – את הדיאלוג הכתוב צריך להכין כשיעורי בית, את אפיון הדמויות והקראתן

אפשר לעשות במפגש של  2 עד 3 שעות.

 

תרגיל בית קפה  (מיקוד – תסריט)

 

על התלמידים לשבת בבית קפה ולרשום סיפור קצר בעקבות אנשים היושבים סביב שולחן אחד.

מתוך ההתבוננות של התלמידים הם צריכים  ליצור סיפור שהם משליכים על היושבים בבית הקפה.

היקף הסיפור עד  עמוד.

מטרת התרגיל :

כתיבת סיפור דרך סיטואציה המתרחשת  לעיני התלמידים.

משך התרגיל – שיעורי בית. הקראת הסיפורים והמשוב עליהם יכול להיעשות במפגש של  2 עד

3 שעות.



[1] http://classes.yale.edu/film-analysis/htmfiles/editing.htm

לינק שימושי למושגים בעריכה של אוניברסיטת Yale.

[2] מומלץ להפוך תרגיל זה ביחד עם תרגיל עריכת הדיאלוג  לבחינת מתכונת על מנת לאפשר התייחסות רצינית 

להפקה ולאפשר את הפיכתו של התרגיל למנוף העשייה של סרט הגמר לכיתה י"ב.

 

[3] בכיתה י"א אפשר לתרגל עם  התלמידים הקלטת סאונד  גם באמצעות ציוד ראשוני כמו  טייפ, מינידיסק,

אם.פי. 3 או 4 עם יכולת הקלטה, או אפילו טלפון סלולרי עם יכולת הקלטה